Monday 29 March 2010

Drie gnome Datuk

Drie gnome Datuk
Typische kort verhaal Ranesi

M. Raudah Jambak

20-11-2006

"eigenlijk de Nederlanders die ons geleerd wat het was nationalisme. Nederlanders die leerde de betekenis van ware heldendom en verraad. We waren onderontwikkelde naties die altijd moeilijk om commentaar te geven," de toespraak van de heer Soetan vurig. Dan kukaitkan met de strijd die plaatsvond tijdens de Nederlandse bezetting en de huidige situatie, met inbegrip van Atjeh, Yogyakarta, Poso, Ambon, Papua, en zo verder. En meneer Sutan is trots om uitleg te geven op de vragen die ik gesteld. Dus dat als we kijken naar de hoek koffieshop Cultural Park, Noord-Sumatra, de staat kwesties, politieke, sociale, enz., we altijd kauw-kauwen. Als dat niet gebeurt, dan praat de volgende dag zal worden voortgezet. Altijd zo.

***

Ik was verbijsterd te horen het oude verhaal van de heer Soetan. Onze ontmoeting was niet een bewuste ontmoeting. Op een koffieshop. Op dat moment was ik verdiept in het lezen van het nieuws over de onrust die zich in Atjeh. Over GAM nieuws. Het verhaal was zeer hoog. Nieuws zoals dat is altijd gelezen. Het is veel meer verwoestende nieuws over dit land. Over Gus Dur en zijn politieke tegenstanders. Maar, het is gewoon regelmatig nieuws. Oud nieuws. Over schurk elementen die het spelen waren de president-voorzitterschap. Leren zodat minister het ministerie, of deed alsof zijn ambtenaar - pejabatan.

"Ach, oudbakken ..." Siste ik.
"Wat zijn oudbakken?" Pak zei Sutan aangekomen - zijn aangekomen. Blijkbaar Mr Sutan al had gezeten recht voor me, zonder mijn weten.
"Oh, meneer Sutan." Been een lange, meneer? "
"Van dit. U hoeft alleen niet controleren," Mr Soetan glimlachte. "Wat is er zo muf?"
Opnieuw was ik stil. Ik keek naar de krant die net gelezen. Kijkend naar de kop op pagina een is geschreven een grote vet - schaal.
"Waarom, vroeg wat de muffe zelfs rustig ..."

Ik durfde niet te beantwoorden. Ik weet dat met de heer Soetan. Karakter nogal hard. Hij is erg dapper. Te durf zelfs, als ik het mag zeggen. Mr Sutan erg opgewonden toen uitgenodigd om te praten over alles, vooral politieke kwesties. En bijna alle problemen onder de knie. Misschien in overeenstemming met de leeftijd van rond de vijftig.
En angst als het over politieke kwesties met de heer Sutan, de moed om het onderwerp uit te spreken over de lengte en detail.

Maakt niet uit hoe mensen zullen doen 'iets' aan hem. Hoewel we weten nu het tijdperk van het voorzitterschap als nooit tevoren, maar zorg blijft dat het nog steeds bestaat. Tijdperk, een tijdperk nu durven te breed stemming open, eindelijk te ver. Overwegende dat het vorige tijdperk, het tijdperk van de strakke lock-up bijeenkomst. Alias berbisikpun verboden. Era al te veel.

Voor mij persoonlijk meneer Sutan is een heel teken ik bewonder. Ik heb veel geleerd van de manier waarop hij spreekt opvattingen over alles. Gemakkelijk te verhogen het onderwerp, en ook geconcludeerd gemakkelijke manier uit. Een van de vele geweldige mensen in mijn ogen.
Voor ons, die oud genoeg zijn om hem te kennen, de heer Sutan dit is een bekende figuur en vaderlijk. Maar voor degenen die alleen hem kennen, meneer Sutan mysterieus en spookachtig. Impressed wreed.

'He, wat is er zo muf! "
Mr Sutan luide stem te horen. Ik twijfel, heeft dit feit niet te vertellen aan de heer Soetan. Sutan bang Mr melebarkannya.
"Hier, hier meneer. Nieuws muf ..." kusodorkan krant met een kop die lezen groot en dik. Vol twijfel.

Mr Sutan halen het papier Ik gaf. Hij keek voor een tijdje. Gewoon een moment dat hij zag. De rest van het papier bladert door de krant.
"Ja. ...!" Stale nieuws
Ik was verbaasd. Meestal Mr Sutan altijd reageren op elk probleem. Bovendien is de politieke kwestie. Nou, ik was verbaasd. Grote verandering voor de heer Soetan. Ik vraag me af. Ik wil om te provoceren, als meneer Sutan echt niet meer geïnteresseerd met politieke kwesties.

"Dit, dit is niet muf, meneer?!" Ik bestudeerd met het andere nieuws laat zien.
"Bijna hetzelfde."
"Wat is er bijna hetzelfde, meneer?"
Mr Sutan blijkbaar begonnen verslaafd. Conversation verbreed. Maar ik ben blij. Vanaf Ambon, Sampit, naar Atjeh. Voor mij is Mr Sutan beschrijving is erg handig en vol inzicht. Voor de heer Sutan, werd Indonesië ziek. Intensieve behandeling moet worden gedaan. Niet buitensporige uitbuiting. Indonesië volgens de heer Sutan werd ondermijnd om virussen en bacteriën die proberen aan te vallen of hart impuls macht.

"We houden niet van de strijd van de helden eerste." Pak Sutan begon.
"Onze held is nooit zelfzuchtig en vragen om een beloning. We moeten echt horizon te verbreden en de horizon van ons denken. Bij wijze van opvoeding van generaties - de volgende generatie. Dit betekent niet, vechten we elkaar, berbenuhan opnieuw."
"Volgens u, de onrust in Atjeh hoe?"
"Dit is een probleem, ook. Maar we moeten niet de naam van het volk te ver. Maar de mensen in het veld maakte het tumbal. Dus, ik persoonlijk niet zo sympathiek tegenover de acties gepleegd door de revolutionaire nu." Mr Sutan trekken adem. "Eenmaal in Sumatra. Op de begane deze Deli. Datuj Er zijn drie mensen die gevochten onbaatzuchtig. Sunggak Datuk, Datuk kecik en Datuk oudste."

Ik was verbaasd. Tot een leraar als dit, ik weet het gewoon niet de drie genoemde voorlopercellen Mr Soetan. Volgens de heer Sutan, in de verdediging van dit land van de Nederlandse Deli, deze voorlopercellen handhaven drie voor ongeveer vijfentwintig jaar. Atjeh is niet vergelijkbaar met de meer of minder slechts vijf jaar.
Deze voorlopercellen strijd gestart door Datuk Sunggal. Dan opgevolgd door Datuk Datuk kecik en Eldest. Struggling van generatie op generatie. En alle drie bereikte het afval naar Cilacap.

'Nou, zijn alle drie worstelen voorlopercellen onvoorwaardelijk. " Mr Sutan voortgezet. "Zij vochten op waardigheid onvoorwaardelijk behouden."
"Maar meneer, waarom niet ingaan op de geschiedenis van ...?
'Dat is een ding dat maakt me trots meer. En ze zijn altijd herinnerd door de mensen - mensen die echt weten van de geschiedenis. De laatste strijd van hun nakomelingen die zich had aangesloten de kaart met de rang van majoor. "
"Als het Sultanaat van Deli is nu wat, meneer?"
"Mijn advies, leren! Laat je weet dat gesch ..."

Discussion. Mr Sutan tenslotte liet me in een dromerige toestand. Overleg met de heer Sutan deed me denken. Zodra het conflict ervaren problemen van dit land. Zoals genoemd Soetan Mr. Dit land is ziek.
Ik heb gelezen over Hang Toeah en Hang Djebat. Ander probleem. We zijn afgeleid door zaken die held en die een verrader.
Dergelijke problemen om me de kriebels. Ik ben gewoon een leraar die nog nooit gehoord, het verhaal en de geschiedenis van dit soort leraar - leraar voor. Of van lezing - lezing die ik ooit heb gelezen.

Mijn hoofd was plotseling duizelig. Denken over Malin Kundang of Sampuraga. Denken over Siti Nurbaya of Sabai Nan Aluih. Denken over Tan Malaka of Soekarno. Ahmad Yani Or Soeharto. Amien Rais, of Gus Dur. De kwestie ligt altijd gevoed door de malafide elementen die niet verantwoordelijk zijn voor gewone mensen, zoals kinderen van de natie.

Ik ga overgeven. En ik voelde me alsof ik in bed lag. Vaag zag ik mensen waren druk om me heen. Vaag zag ik de mensen fluisteren om te zien. En plotseling was het donker.
"Wake up! Wil je sterven wat?" Ik voelde dat er iemand was die me wakker. Langzaam opende ik mijn ogen. Vaag zag ik de mensen staren me aan. Ik voelde mijn lichaam in natte omstandigheden.

'Je bent een spion, ja! "
Voordat ik antwoord, plotseling een aantal van hen tilde me en moedigde me te lopen. Ik liep onvast. Ik voelde mijn lichaam is heel zwak. Gewrichten als om te ontsnappen. Rifle geblinddoekt. Veel stemmen van mensen met een zachte plof van bommen. Geweervuur. Veel stemmen van mensen die schreeuwen. Ik dacht dat de oorlog zou hebben gebroken in het streven naar machtsstrijd. Tenslotte elke partij yangt geen krimp, dacht ik.

'Zit hem! " Ik hoorde een stem te geven orders, "Vergeet niet, open obligaties ogen!"
'Oke, Datuk ... "
Bond sloot mijn ogen langzaam open nadat ik zat op een stoel temtat vreemd genoeg voor mij. Ik keek om me heen. Voor mij zat een knappe blik van een man die oud genoeg was. Lijkt net als voorvader, stamvader. Links-rechts in de iets jonger dan mannen die zaten. Zijn verschijning ook graag voorvader, stamvader.

"Je wilt ons te bespioneren, jonge man?" Datuk eerste vraag.
"U lijkt te willen zijn een pluimstrijker, ja?" Tweede Datuk ook het woord.
'Vertel je meester zij kon onmogelijk winnen ... " Derde Datuk niet stil blijven.
Ik boog. Ik begrijp niet wat ze vragen. Ik voelde me vreemd. Ik weet niet de mensen om me heen op dit moment. Ik weet niet de drie oude mannen die mij vragen deze race.

"Antwoord ...!" riepen ze in koor.
"Ik ... Ik ... weet het niet!"
"Ik weet niet wat?"
"Niet wetende wat te antwoorden?"
"Laten we zeggen dat je een spion!"
"Eye eye? Een spion die? Ik nooit lid van een politieke partij. Ik ben gewoon een leraar. Ik wist het gewoon, ik werd onderwezen. Dus, ik ben geen spion.
Alles was stil. Er is weinig twijfel in hun gedachten. Vooral de oudste.

"Is het waar je bent een leraar, meneer Teacher?"
"Ja. Ik leerkrachten van Indonesisch. Het is niet een spion als je beschuldigen!"
'Eh, Indonesië? Manapula gebied gehucht? "
Something ... " Ik was in de war, leek misverstanden te hebben. Ik voelde dat ik was niet in de juiste omgeving. "Indonesië is ons land nu."
"Neem me niet kwalijk, meneer Leraar. Wij strikt gehouden aan alle heren docenten. Maar alstublieft, probeer dan niet om ons te gek. Nu zijn we bezig met het bestrijden van de Nederlandse kolonisten. Dus niet bedriegen ons."
"Tegen de Nederlanders?"
"Ja ..."
'Je bent serieus? "
Master Leraren Verwar ons niet! "
'Je bent serieus? "
"Meester Leraren die ernstige!"

Uiteindelijk heb ik besloten om te praten over Mr Soetan. Over de toestand van de monetaire crisis van Indonesië. Over Atjeh, Ambon Sampit, enzovoort. En misschien ook over de gebeurtenissen die er vandaag is gebeurd.
"Wij begrijpen niet dat de heer Guru verteld. Wij weten Oceaan Pasai, Pagarruyung, of ook Mataram."
"En jij? Ik weet niet wie je bent?"
"Nou, is het hele land zeer vertrouwd met ons. Vooral de Nederlandse natie. Wij zijn drie Datu. Sunggal Datuk, Datuk kecik en Datuk oudste."
'Je hoeft niet proberen om mij gek. Je bent serieus? "

Datuk Sunggal snel verteld. Ik hoorde de verwondering en ontzag. De twee Datuk ook deed hetzelfde als ik. Tijd drift. Praat over hen met het Nederlandse verzet.
'Maar waarom in onze generatie zijn niet bekend bij u? "
"Persoonlijk zijn we heel erg. Maar we zijn meer bezig met onze strijd. Laten we ons niet bekend uit de strijd we geslaagd."
Discussie uiteindelijk verbreed. Drie voorlopercellen was meer geïnteresseerd in het horen van de tijd daarna. Dat de Nederlandse eindelijk in geslaagd wegjagen van de aarde's Deli. Strijd die ze niet tevergeefs. En het was triggering ze meer vechtlust. In het kort werd ik hun adviseur in verscheidene veldslagen.

Victory ze voor de overwinning behaald. Gelukkig heb ik ook heb gelezen de Chinese oorlog strategie. Strijd helden die eerder versloegen hun tegenstanders. En het maakt nieuwsgierig Nederlandse generaals. Elke bonken, bonzen ze altijd doen mislukken.
"Allahu Akbar ... ... Allahu Akbar Allahu Akbar ... aanval ...!
"Eindelijk een overwinning voor de overwinning die wij krijgen. Maar we moeten niet in geslaagd om de Nederlandse vanaf hier te verdrijven."
"Volgens wat ik lees de geschiedenis. En meneer Sutan informatie, kunt u alleen verslaan de Nederlanders. En het was slechts tijdelijk. Omwille van je eigen is een verrader, en ik weet niet wie. Je zou worden geëvacueerd door de Nederlandse een tijdje om Cilacap."
"Dit is ons land. Het is niet een Nederlands bezit. Aub we verkocht de grond aan iemand, maar niet voor de Nederlanders."

Ik zweeg. Ik denk dat dit een kans om de geschiedenis te corrigeren. Mijn hart hoorde het verhaal van Sir warmte Soetan. Warmte te horen dat de strijd Sunggal Datuk, Datuk kecik en Datuk Eldest niet geregistreerd in de geschiedenis. Geschiedenis van de nationale strijd. Derde voorlopercellen en het programma is niet opgenomen als een nationale held, hoewel ze vochten langer in het land te verdedigen en het land van eigenwaarde.

Heer Sutan zei ook dat hun strijd, een strijd die moet worden als een voorbeeld van een model voor latere generaties. Pas er verwarring van historische informatie.
"De bom ...!"

Plotseling de Nederlandse aanval op de derde verdediging zwaar voorlopercellen. Niet lang na een gevecht. Ik probeerde te vinden toevluchtsoord. De Nederlandse aangevallen zwaar. Ik ben nog op zoek naar bescherming. Ik wil niet sterven in het verleden. Trouwens, ik nog wil richten op studenten dit te leiden dat zij zouden siswaku leren hun geschiedenis. Want om de positieve waarden van de geschiedenis van strijd helden.

Vanaf de voorlopercellen, het slachtoffer was veel te vallen. Ik heb nog bleef rennen. Plotseling mijn voeten struikelde iets. Ik viel. Mijn hoofd net geland op een boomstam. De derde flauw voorlopercellen riep mijn naam. "
"Master Teacher ..."
Ik kon niet bewegen.
"Master Teacher. Convey onze strijd ..."
Ik kon niet bewegen.
"Meneer ..." een hand raakte mijn schouder.
"Meneer ..." Ik hoorde het was niet zo vreemd. "Je slaperig, ja?"
'Dank u, Din. " De jongen werd onmiddellijk gehaast. Ik las ooit een bericht van de heer Soetan.

Eerst dacht ik misschien dat er iets ernstig genoeg om te worden afgeleverd. Hoewel mijn maag voelde raar. Waarom hij niet wake me up. In plaats dat hij net weg. Er zijn vier vouwen in de krant. Een voor een lees ik. Mijn hart was niet goed.
Misschien is dit bericht lang genoeg, dacht ik. Bericht over de strijd. Bericht over onderwijs. Boodschap over zelfbeheersing. En veel humanitaire berichten die u wilt afgeleverd. Bericht herhaling en zo verder. Maar, nadat ik lees, kan ik alleen maar lachen. Mr Sutan slechts een woord te schrijven, bekend door drie Datu. Er is geschreven het woord: "M E R D E K A!" Datuk nan van de drie.

Field, 09102006

1 comment:

Amisha said...

Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut